mandag den 5. marts 2007

Søndag er skovtursdag

Imanen i den lokale moske starter om søndagen ved solopgang med at annoncerer søndagens mødetider.... Det ville søndag den 4. marts sige kl. 05.30, lige tidligt nok på en fridag!
Så vi blev liggende til solen stod højere på himlen.

Søndag er motionsdag, så klokken 9.30 var løbeskoene snøret og Asger, Henning, Peter og mig drog afsted til bjerget. Henning og Asger løb 4 omgang - helt vildt, det er 22 km - det tog dem ca. 2 timer og 9 minutter. Peter og mig klarede 2 omgange - ca. 10 km - godt vi var to ellers er jeg ikke sikker på at vi var kommet rundt, det var både varmt og hårdt - vi har ingen officiel tid, hvilket vi heller ikke går så højt op i (vi var hjemme inden Henning og Asger...)

Allerede da vi løb forbi et mindre område med bænke, lidt skov, græsplæne (det hele ud til den meget trafikerede vej) ved 10-tiden, var de første familier igang med at stille an til grill og masser af mad. Tyrkerne er gode til at komme ud af de (for os) trange lejligheder i midtbyen og nyde forårsvejret, samvær og fridagen udendørs. Der bliver slæbt afverdens ting ud af de hårdt pakkede biler og så hygger alle sig en hel eller halv dag, spiser, sover lidt, børnene leger, ser lidt på trafikken og snakker en hel masse. Det MÅ vi altså prøve en søndag!

Søndag eftermidag bød på gåtur i området. Vi fandt en lokal te-stue (kun mænd) og fik serveret te udendørs, der går lidt tid inden jeg vænner mig til at drikke det.
Senere på eftermiddagen gik vi i byen for at få en kold øl, vi troede vi skulle sidde udenfor på Taylan - et pænt sted lige i nærheden - det kunne vi også godt, men ikke med en kold øl, for de serverer slet ikke alkohol og det er ligesom ikke det samme med en cola.
Så måtte vi over på det andet hjørne, hvor vi ikke var helt sikre på at jeg kunne blive lukket ind. Tjeneren i døren fik dog, med et lille nik fra indehaver, "lov" at at lukke mig ind også. Det var ikke et sted for "damer", men jeg drak pænt min øl, mens jeg måtte finde mig i at blive overbegloet og hvisket om - det kunne jeg så vælge at opfatte smigrende!

Det er situationer som disse der beviser hvor langt Danmark og Tyrkiet er fra hinanden, ikke kun fysisk.

- men spændende at opleve - glæden ved at være dansker og bo i Danmark vokser!

Ingen kommentarer: