onsdag den 28. marts 2007

4 piger - ½ time - 20 kroner

Jeg har de sidste dage gået og samlet mod til at besøge en frisør. Sproget er en udfordring, men en anden er jo (for frisøren) mit hår! De tyrkiske kvinde er udstyret med et fantastisk hår, kraftigt og med krøller (jeg forstår ikke hvorfor så mange af dem gemmer det under et tørklæde), så det at skulle klippe et tyndt hår som mit, kunne jeg godt se som en udfordring.


Nå, men jeg tænkte at det kunne jo aldrig gå værre end jeg kunne begynde at gå med tørklæde, det er jo ikke et særsyn her. Under alle omstædigheder vokser det jo også ud igen.


I dag skulle det være. Jeg havde på forhånd udset mig en frisør, så jeg drog glad og forventningsfuld hjemmefra lige efter frokost.


Jeg ved fra banditterne, at det der med at bestille tid er ikke noget man bruger i Manisa. Hvis ikke barberen lige har tid når man kigger ind, kan tiden fordrives med en kop the og en snak med de øvrige ventende!! Der var da heller ingen hos damefrisøren, men hun havde ikke tid!


Nu er tyrkerne jo meget venlige og ikke bange for at henvise til en anden, så hun fik mig forklaret hvor jeg kunne finde en anden damefrisør. Jeg tror jeg fattede 6 ord af de 60 hun sagde - men essensen var at jeg skulle gå mod skolen, så til venstre og så ville jeg se et stort skilt hvor der stod "damefrisør".
Og ganske rigtigt - jeg fandt hurtigt damefrisøren og trådte forsigtigt ind.

Jeg blev mødt af 4 unge piger, som jeg fik forklaret at jeg gerne ville klippes. Det var de med på og inden jeg så mig om sad jeg med slag, håndklæde og vådt hår. Nu var det jo ikke sådan som det normalt er hos Jytte i Klippehjørnet - altså at vi kunne snakke om hvordan jeg godt kunne tænke mig at blive klippet. Men der var jo ikke andet end at kaste sig ud i det - Vo intet vover - intet vinder!

Så jeg blev klippet og jeg huskede at trække vejret mens hun klippede mig, selvom jeg var edderspændt. Bagefter fik jeg vasket mit hår (ja, omvendt.... eller?) og til sidst blev mit hår føntørret og "sat", hmmm.


Alle 4 piger var i sving mens jeg var der, hver sin lille opgave, men alle vigtige. Der var ikke andre kunder end mig, så det var ligesom mig der var den.


Da jeg var færdig kom regningen, for klip, vask og føn 5 TRY = dkr. 20. Det er utroligt, så billigt det er i forhold til danske priser.


Jeg skal ikke selv bedømme resultatet, pæn bliver jeg jo ikke fordi jeg bliver klippet, men nu får jeg ihvertfald ikke hår i øjnene når jeg løber!

Døm selv her:




Jeg har selvfølgelig selv taget billederne!

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er de sgu da sluppet fint fra sor 20 kr. Hold da op. Helt ærligt, så sidder det lige så fint, som når du betaler mange, mange flere penge for det. Og så var der hele 4 piger til at tage sig af dig. Du må have følt det, ligesom dronningen af Saba, eller hvem hun nu var.

Mormor Tina sagde ...

Ja, det er okay! Helt specielt at være ved frisør og så ikke snakke med frisøren.... Men effektivt var det! Jeg havde desværre glemt kameraet, de burde jo komme på bloggen de dygtige piger :-)

Anonym sagde ...

G'morgen, Tina.
Jeg synes også at det ser godt ud - og det er i hvertfald blevet kort som du gerne ville have det, for ikke at få hår i øjnene......
Jeg skal til frisør lørdag, så er vi begge nyklippede når vi mødes.....jeg har dog kunne sladre med min frisør.
KH G

Anonym sagde ...

Hej mom!

Hahaha, sorry, men det er simpelthen for sjovt, det første billede :-)

Men håret.. Det er sgu da meget fint, ikke dårligt! :-)

Vi ses om et par uger.. Jeg kender i hvert fald én der glæder sig!

Mette

Anonym sagde ...

Det ser super fint ud :)

Så er du klar til snart at komme til Danmark igen..

Hils far..

Knus fra Line